TJ Rapid Brno

Windsurfing

Hrázní 875, Kníničky, 635 00 Brno

Den náborů na Kraví hoře - Brno 2018

O windsurfingu v Brně

V Jihomoravském kraji byla místem zrození a centra vývoje WS Brněnská přehrada. Historické prvenství plavby získal V Jihomoravském kraji byla místem zrození a centra vývoje WS Brněnská přehrada. Historické prvenství plavby získal bezesporu Jindřich Klestil, který rozbalil „svoje fidlátka“ na břehu dne 12. srpna 1974 a předvedl hrstce náhodných diváků první úseky jízdy.

U kolébky WS pak stála ještě tato čtveřice: Vladimír Fiala, Gusta Štěpánský, František Vlasák a Otakar Zekl, kteří převážně nezávisle na sobě kopírovali, vymýšleli, stavěli a šili.

J. Klestil: Obrovský nadšenec, který za tři týdny od prvního seznámení se s plovákem na stránkách časopisu, vyrazil na vlastním zkonstruovaném plavidle. Konstrukce byla převážně dřevěná, naplněná polystyrenem a olaminovaná, příď a záď masivní dubová, plachta bez vydutí, pět bánů šusťáku, tvar trojúhelník. Ráhno a stěžeň byly ze dřeva.

Vl. Fiala: Nezapřel v sobě profesionálního dřevomodeláře. Pokračoval s J. Klestilem v rozvíjení konstrukce pomocí filigránských příhradových nosníků a příček. V provedení neměl konkurenta. Výstavní stěžeň, ráhno i prkno mu záviděl každý, kdo jeho „vercajk“ viděl.

G. Štěpánský: Plochý celopolystyrenový plovák s dřevěnou výztuží středu a boků podle foto z francouského časopisu, šusťáková plachta bez sférického tvaru, ploutev a ploutvička z duralu pevně spojena s plovákem. První start provedl v říjnu 1974.

F. Vlasák: Vynikal mistrovským zvládnutím laminováním do formy. Zasloužil se o výrobu prvního dětského surfu. Výborný závodník tehdejšího Jihomoravského kraje, účastník prvního závodu na Jesenici.

O. Zekl: Nikdy nezávodil, ale o to víc byl nadšeným propagátorem WS a ochotně zprostředkovával nové informace ze světa i myšlenky svoje vlastní. Teoreticky i prakticky propracoval metodu tvarování polystyrenového jádra plováku a jeho laminaci.

To tedy byla první kapitola, datovaná podzimem 1974 a jarem 1975. Pak se již dala do pohybu lavina dalších nadšenců, nechci uvádět další jména, abych někomu neublížil tím, že bych ho vynechal. Také proto, že materiály našeho oddílu jsou z počátku jeho existence neúplné, nebo úplně schází. Dnes už opravdu nelze určit ani pořadí následovatelů, ani míru jejich podílu na rozvoji WS v Brně i v republice.

Ale ohlížejme se dál. V brzké době brázdily hladinu přehrady v Brně i hladiny ostatních ploch v Jihomoravském kraji stovky, ba tisíce nadšenců. Je proto zcela přirozené, že se skupina těch nejaktivnějších dala brzy dohromady. Tak nadešla dnes již historická chvíle, kdy se na ustavující schůzi prvního moravského oddílu WS sešlo 50 účastníků a dne 25. května 1977 v místnosti OV Svazarmu Brno V v Řečkovicích byl oddíl ustaven při TJ Dyje, vodní sporty Břeclav. Bylo tomu proto, že KV ani MěV ČSTV v Brně nechtěly a ani neměly zájem o ustavení tohoto oddílu přímo v Brně.

Členové oddílu se okamžitě a s nadšením pustili do činorodé práce. Započalo se dokonce i s výstavbou vlastní loděnice na řece Dyji poblíž Pasohlávek. Ale oči všech se upírali stále k tomu našemu „brněnskému moři“. Postupně se přemístění oddílu začalo dařit. V prvních počátcích byla pro oddíl i pro vyplouvání surfů vyhrazena část louky za nynější půjčovnou loděk a šlapadel. Později byl zbudován první sklad plováků v blízkosti přístaviště Rokle. Ale to vše bylo stále nedostačující.

Po dlouhých a složitých jednáních s orgány ČSTV se podařilo přemístit oddíl do Brna. Dne 2. června 1983 se již členové oddílu sešli v Brně a ustavili samostatný oddíl WS pod názvem TJ RAPID Brno. Souběžně s tím byla vedena jednání se stranickými a státními orgány města o možnostech získání vlastního pozemku a výstavbě loděnice. I to se po velkém úsilí podařilo a oddíl získal prostor mezi TJ Zbrojovka Brno (oddíl veslování) a přístavištěm Sokolské koupaliště. Za obrovského nadšení, obětavosti a odpracování stovek a tisíců brigádnických hodin našimi členy vznikla loděnice, která patří mezi nejkrásnější v ČR. V pozdějším období byla po bouřlivých diskuzích na členských schůzích schválena výstavba klubovny, která byla zkolaudována a uvedena do provozu v roce 1997.

Za celou dobu existence oddílu se členové zúčastnili různých pohárových závodů, mistrovství republiky a mezinárodních regat. Oddílem prošla a úspěšně ho reprezentovala celá řada členů. Vzpomenu aspoň ty nejvýznamnější: Antonín Štěpánský, František Vlasák, Marek Ševčík, Jana Zeklová, Sylva Fialová-Jadrná, Radka Nedělová, Jiří Koláček a další.

V 90. letech přichází nová generace mladých úspěšných závodníků: Jan Skřepek, Jan Vyskup, Petr Vydra ml. ,Petr Kalabis, Petr Kučera, jun. a další. Již v té době předváděli, že patří nejen mezi talentované surfaře našeho oddílu, ale i do tehdejší československé špičky. Za dobu své závodní činnosti získali řadu prvenství v závodech Českého a Regionálních závodů a získali řadu titulů Mistrů ČR.   

Vedle celé plejády špičkových závodníků oddílu jsou i zasloužilí členové – „mohykáni a závodníci“, kteří úspěšně závodí více než 25 let. Chtěl bych uvést aspoň některé: Petr Vydra st., Boris Bronec, Petr Kučera, sen., Přemysl Hakl, Mirek Myška a další.

Konec minulého století a především jeho 90. léta patřila k nejúspěšnějšímu období činnosti našeho oddílu ve které pokračovali naši závodníci i na začátku tohoto století. Vedle zisku dalších mistrovských titulů jsme dosáhli i mimořádných mezinárodních výsledků.          

Petr Kučera, jun. jezdící lodní třídu Raceboard, reprezentoval ČR i TJ Rapid na světových i evropských pohárech, bojoval o účast na LOH v Pekingu, kde mu účast unikla  o jedno místo. Stal se jejich prvním náhradníkem a byl pozván do Pekingu na předolympijskou regatu. Vše si ale vynahradil ziskem titulu Mistra světa 2015 v Polsku a   3. místem na ME 2017 v Maďarsku. Vedle toho získal další vítězství v pohárových závodech a ziskem dalších mistrovských titulů.

Jan Skřepek, jezdící třídu Funboard (krátká prkna) obdobně jako P. Kučera vyhrával pohárové závody a získal i několik mistrovských titulů.

Začal se však projevovat problém „stárnutí našeho závodního pole“. Proto Výkonný výbor TJ Rapid Brno rozhodl, že je nutné startovní pole omladit a začít aktivně pracovat s mládeží.

Jak to však provést, když oddíl neměl žádný „erární materiál“? Rozhodli jsme se proto požádat Magistrát m. Brna o dotaci na nákup WS kompletů Bic Techno 293.  Jsou určeny pro mládež – chlapce a dívky ve věkových divizích U 13 (do 13 let),15 (do 15 let),    17 ( do 17 let) a 17+ (17 let a starší). Díky pochopení MMB jsme dotaci dostali a s přispěním z vlastních prostředků v r. 2015 nakoupili WS prkna a oplachtění v hodnotě 750 000 Kč.

Nejzkušenější závodníci oddílu absolvovali trenérský kurz a mohli jsme začít. V současné době pořádáme tréninky celou sezónu v úterý a ve čtvrtek. Tréninková skupina naší mládeže dnes činí 15 dívek a chlapců a je největší tréninkovým střediskem v ČR.

Pravidelná práce s mladými se odrazila na dosažených výsledcích. V r. 2017 naši mladí závodníci Martin Mikulec a Kristýna Chalupníková, získali ve třídě Bic Techno tituly Mistrů ČR. Kristýna ještě navíc titul ve třídě Optimist. Další mladí obsadili vynikající místa v pohárových závodech ČR.

Doménu nejúspěšnějšího surfařského oddílu v ČR potvrdili naši závodníci i na nedávno skončeném Mezinárodním mistrovství ČR, kde tituly Mistrů ČR obhájili Martin Mikulec a Kristýna Chalupníková. Petr Kučera jun., získal titul Mistra ČR ve třídě Raceboard a Honza Skřepek navršil úspěch 3. místem v této třídě.

Všem závodníkům a členům chci poděkovat za dobrou práci a reprezentaci oddílu     i města Brna a popřát všem mnoho dalších sportovních výsledků.

Jsem nesmírně rád, že mohu stát v čele tak úspěšného kolektivu!

Přeji všem „dobrý vítr do plachet.

kontaktní osoba: Vykydal Jaroslav, předseda TJ Rapid Brno, z.s. 

Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací